Boekjaar 2015 was een goed jaar voor Boehringer Ingelheim
- De netto-omzet steeg naar EUR 14,8 miljard (+4,1 procent na valutacorrectie; +11,1 procent op basis van EUR)
- De bedrijfsopbrengsten stegen aanzienlijk, naar EUR 2,3 miljard
- Er werd een strategische koers uitgezet voor de duurzame verdere ontwikkeling van de onderneming
Ingelheim, 19 april 2016 – Het farmaceutische bedrijf Boehringer Ingelheim kan terugkijken op een succesvol 2015.
Op 19 april vond de jaarlijkse persconferentie plaats van dit bedrijf dat onderzoek hoog in het vaandel heeft staan. Daarbij kwam prof. Andreas Barner, voorzitter van de Raad van Bestuur, aan het woord. “Op medisch gebied hebben we op veel punten flinke stappen voorwaarts gemaakt,” liet hij weten. “Ook hebben we in 2015 een strategische koers uitgezet om onze concurrentiepositie verder te versterken en toe te werken naar duurzame verdere ontwikkeling van onze onderneming.”
In 2015 realiseerde Boehringer Ingelheim een netto-omzet van EUR 14,8 miljard. Dit kwam neer op een stijging van 4,1 procent na valutacorrectie (+11,1 procent op basis van EUR). Wanneer de divisie voor generieke geneesmiddelen, die begin 2016 werd verkocht, niet wordt meegerekend, liet de netto-omzet na valutacorrectie een groei van 5,3 procent zien. De bedrijfsopbrengsten kwamen met een stijging van 6 procent uit op EUR 2,3 miljard. Dit resulteerde in een rendement op de omzet van 15,3 procent. In 2015 had Boehringer Ingelheim wereldwijd ongeveer 47.500 mensen in dienst.
Uitgezette strategische koers
Vorig jaar heeft Boehringer Ingelheim enkele belangrijke strategische keuzes gemaakt om ook in de toekomst te kunnen blijven innoveren. Zo besloot het bedrijf te stoppen met de productie en verkoop van generieke geneesmiddelen, door de Amerikaanse dochteronderneming Roxane te verkopen. Eind 2015 kondigden Boehringer Ingelheim en Sanofi exclusieve onderhandelingen aan over de strategische ruil van Boehringer Ingelheims divisie voor zelfzorggeneesmiddelen en Sanofi’s divisie voor diergeneesmiddelen. Boehringer Ingelheim wil zich gerichter gaan focussen, en op die manier haar concurrentiepositie nog verder versterken. Een andere strategische stap was het besluit om EUR 0,5 miljard te investeren in de uitbreiding van de productiefaciliteit voor biopharmaceuticals in Wenen.
Sterke focus op samenwerking op het gebied van onderzoek en ontwikkeling
“Innovatieve geneesmiddelen voor mensen zullen cruciaal blijven voor de groei en het succes van ons bedrijf,” zei prof. Barner. Daarom is Boehringer Ingelheim van plan om de komende 5 jaar circa EUR 11 miljard uit te trekken voor internationale onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten op het gebied van geneesmiddelen voor mensen. Daarvan zal EUR 5 miljard besteed worden aan preklinische onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten, en EUR 1,5 miljard aan samenwerking met partners van buitenaf. Van de innovaties die zich bij Boehringer Ingelheim momenteel aan het begin van of halverwege het onderzoekstraject bevinden, is ongeveer de helft tot stand gekomen via samenwerking met partners van buitenaf. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om universiteiten en biotechbedrijven.
Wat de latere ontwikkelingsstadia betreft, is Boehringer Ingelheim voor twee veelbelovende stoffen uit haar onderzoekspijplijn een mondiaal samenwerkingsverband aangegaan met AbbVie. Deze stoffen zijn bestemd voor de behandeling van auto-immuunziekten als psoriasis. Binnen dit indicatiegebied bestaat nog grote behoefte aan geneesmiddelen met een betere werkzaamheid. “Deze samenwerking is de beste manier om de mogelijkheden van deze twee werkzame stoffen optimaal te benutten, en is dus in het belang van patiënten wereldwijd,” verduidelijkte prof. Barner.
Gestegen netto-omzet voor alle divisies
Alle divisies van Boehringer Ingelheim vertoonden groei in 2015. Zo nam de netto-omzet van Boehringer Ingelheims belangrijkste divisie, die voor receptplichtige geneesmiddelen (generieke middelen niet meegerekend), toe met 4,1 procent na valutacorrectie (+11,9 procent op basis van EUR). Dit bracht de netto-omzet van deze divisie op EUR 10,7 miljard.
Zelfzorggeneesmiddelen waren verantwoordelijk voor ongeveer 10 procent van de totale netto-omzet van Boehringer Ingelheim in 2015. De wereldwijd verkrijgbare merken Dulcolax®, Buscopan®, Mucosolvan® en Pharmaton® leverden de belangrijkste bijdrage aan de netto-omzet voor zelfzorggeneesmiddelen. Deze netto-omzet steeg met 7,1 procent na valutacorrectie (+5,3 procent op basis van EUR) naar ruim EUR 1,5 miljard.
Ook de diergeneesmiddelendivisie van Boehringer Ingelheim vertoonde in 2015 wederom groei. Met een stijging van 10,5 procent na valutacorrectie kwam de netto-omzet voor diergeneesmiddelen uit op bijna EUR 1,4 miljard. Daarmee was deze divisie verantwoordelijk voor 9 procent van de totale netto-omzet.
De divisie voor biopharmaceuticals was met een netto-omzet van EUR 576 miljoen verantwoordelijk voor 4 procent van de totale netto-omzet. Deze divisie realiseerde in 2015 een groei van 15 procent ten opzichte van 2014.
Vooruitzichten voor 2016
Op de mondiale geneesmiddelenmarkt is momenteel sprake van een geringe impuls voor groei. Daarom verwacht Boehringer Ingelheim dat de netto-omzet in het lopende boekjaar niet veel hoger zal uitvallen dan in 2015. “Met onze inspanningen in de komende maanden zullen we echter wel op middellange termijn op diverse gebieden onze marktpositie aanzienlijk kunnen versterken,” vertelde Hubertus von Baumbach, lid van de Raad van Bestuur en in die functie verantwoordelijk voor de financiën.
Uitgebreidere informatie over het boekjaar 2015 is te downloaden op de website van Boehringer Ingelheim:http://www.boehringer-ingelheim.com/news/annual_press_conference
Jaarverslag 2015 (alleen beschikbaar in het Engels en Duits):
http://annualreport.boehringer-ingelheim.com
Het jaarverslag is ook als pdf-bestand te downloaden in de Boehringer Ingelheim-app (voor iPad en Android-tablets). Deze app is beschikbaar via de App Store en Google Play.
Presentaties en bijbehorende dia's voor de jaarlijkse persconferentie in 2016 (alleen beschikbaar in het Engels en Duits):
http://www.boehringer-ingelheim.com/news/annual_press_conference
Boehringer Ingelheim
Boehringer Ingelheim is één van de 20 toonaangevende farmaceutische bedrijven in de wereld. Vanuit het hoofdkantoor in het Duitse Ingelheim is het bedrijf wereldwijd actief, met 145 dochterondernemingen en circa 47.500 werknemers. De focus van het in 1885 opgerichte familiebedrijf ligt op het onderzoeken, ontwikkelen, vervaardigen en vermarkten van nieuwe geneesmiddelen van hoge therapeutische waarde voor mens en dier.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid is een belangrijk onderdeel van de bedrijfscultuur bij Boehringer Ingelheim. Dit uit zich onder andere in wereldwijde betrokkenheid bij maatschappelijke projecten, zoals het initiatief 'Making more Health', en de zorg voor werknemers van het bedrijf. Respect, gelijke kansen en een goede balans tussen werk en privé vormen de basis voor wederzijdse samenwerking. Daarnaast richt het bedrijf zich bij alles wat het doet op duurzaamheid en de bescherming van het milieu.
In 2015 behaalde Boehringer Ingelheim een netto-omzet van circa EUR 14,8 miljard. De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling vertegenwoordigen 20,3 procent van de netto-omzet.
Voor meer informatie kunt u terecht op www.boehringer-ingelheim.com